Arta Indiana
Inconjurata pe 3
parti de Oceanul Indian si in Nord de masivul Himalaya din care izvorasc cele 3
mari fluvii ale subcontinentului Indus, Gange si Brahmaputra, India a avut cea
mai etinsa si variata cultura a Antichitatii.
Arta Indiei este
in mare parte compusa din obiecte de artizanat (bijuterii, obiecte din metal,
lemn, fildes, tesaturi fine, ...)
Civilizatia
proto-indiana, de pe valea Indusului, prezinta similitudini in arta cu arta
mesopotmiana, insa din punct de vedere stilistic difera destul de mult, mai
ales incepand cu dinastia regilor Maurya (sec IV I.Hr).
Moment care
marcheaza si aparitia monumentelor reprezentativa in arhitectura si arta
plastica indiana.
Multe din
monumentele Indiei Antice au fost distruse de intemperiile climatice dar si de
inconstienta invadatorilor. Descoperiri arheologice afirma ca arta indiana
dateaza inca din preistorie.
Cultura vedica
indiana nu prevedea existenta templelor in arhitectura deoarece procesiunile
religioase se tineau in aer liber. O puternica influenta in arta si arhitectua
indiana a avut-o aparitia Buddhismului.
In sec III I.Hr.
isi fac aparitia, in arhitectura indiana, si constructiile de piatra.
Iar sub influena
arhitecturii persane, indienii vor construi palate regale colosale.
Caracteristice in
arhitectura de sfarsit a mileniului I I.Hr sunt stupa si templul sapat in
stanca.
Initial stupa era
o movila funerara transformata ulterior de buddhisti intr-o capela de caramida
unde erau pastrate relicvele sfintilor.
Stupa avea
diverse forme si anume prisma, piramida, cu 4 sau mai multe laturi, deasupra
ridicandu-se o cupola semisferica de forma lotusului.
Intregul edificiu
era inconjurat de stalpi de piatra legati in partea superioara, avea porti
monumentale deschise in directia punctelor cardinale, ex. Este stupa de la
Sanci, inalta de 13 metri si cu diametrul de 32 de metri.
STUPA
In jurul anului
2500 I.Hr, civilizatia indusa era grupata si se dezvolta in jurul a 2 mari
centre comerciale: Harappa si Mohenjo-Daro, considerate a fi proiectate dupa
principii riguroase de urbanism, strazi drepte pavate cu lespezi de piatra,
canale de scurgere si fantani.
Cladirile publice
si casele de locuit respectau anumite principii cum ar fi zidurile de caramida
arsa, canalizare, fiind indreptate inspre punctele cardinale in baza unor
criterii astrologice.
Orasele erau
fortificate intr-un sistem unitar de aparare format din parapeti de 15 metri
inaltime facuti din lut batatorit si placati cu caramizi arse.
Zidurile erau
prevazute si cu turnuri de aparare iar in incinta lor era amenajat un mare
bazin ritualic. Mestesugarii si negustorii exportau produse artizanale dintre
care cele mai cautate erau bijuteriile, vasele de ceramica, uneltele armele si
tesaturile de matase.
In jurul anului
1900 I.Hr, civilizatia de pa valea Indusului, a trecut printr-o perioada de
decadere cauzata se pare de invazia arienilor,
Arhitectura
Indiana este reprezentata in mare parte de cele cca. 1200 de temple construite
in grotele stancilo, avand la intrare arcul portalului sub forma de potcoava
sau lotus. Interiorul templului este separat de capele laterale dispuse in
forma de cruce prin 2 randuri de coloane. Un exemplu este grota Karla cu 30 de
coloane si o cupola de 20 de metri inaltime sau ansamblul arhitecural de la
Ellora care cuprinde 34 de temple si manastiri pe o distanta de 2 km, unele cu
mai multe etaje si coloane sculptate.
Templul
kailasa
Incepand cu sec V
d.H.r templele se construiesc in aer liber din material rezistent, exxemple
sunt templele din Tanyore si Lingaraya (sec X – XI d.Hr.). Ulterior se vor
construi orase intregi din temple si avem aici exemplul Giruar si Junagadh (sec
VI – VII d.H.)
Dupa invazia musulmana
care a avut loc in sec XII d.Hr., arhitectura indiana s-a imbogatit din toate
punctele de vedere, astfel la palatele grandioase,morminte si moschei apar
arcul sub forme de trefla sau bulb si placarea cu faianta si mozaicuri
colorate.
Putem lua ca eemple
palatul imperial Man Mundir (sec. XV) si celebrul Taj-Mahal in sec XVII.
Taj-Mahal
Temple Buddhiste
din afara spatiului geografic al Indiei sunt templul Borobudur pe insula Java
construit in sec. VIII considerat cel mai frumos monument al Asiei sau templul
de origine cambodgiana din Angkor.
Caracteristic
pentru arta indiana este sculpturalitatea care inlocuieste de multe ori
sculptura in sine, exemplul este templul de la Borobudur cu latura de 120 de
metri si cu turnul format din 7 etaje, ornat cu 436 de statui ale lui Buddha
reprezentand scene din viata lui sculptate in basorelief pe zidurile etajelor.
Templul Borobudur
Basoreliefurile
de pe templul Borubudur
Sculptura indiana
reda o conceptie estetica asupra corpului uman „de o simplitate pura” realizand
„un echilibru armonios” intre gesturi si miscare, care exprima mintala a
doctrinei Buddhiste cum spunea Mircea Eliade in una din cartile lui.
Este in general
reprezentata de basoreliefuri, materialele folosite fiind alese in functie de
divinitatea sau casta careia ii apartinea sculptorul. Tehnica sculpturala avea
criterii precise de reprezentare a divinitatii – spre exemplu Brahma,
creatorul- in mod obligatoriu trebuia sa aiba 4 fete simbolizand decel 4 puncte
cardinale.
Buddha avea ca
simbol roata cu 8 spite evocand cele 8 petale ale lotusului si regenerarea ca
lege a destinului omenesc. Caracterul popular al Buddhidmului a facut
accesibila iconografia ca reprezentare figurativa a barbatului si femeii
alaturi de Buddha. Pictura nu s-a pastrat in timp cu exceptia unor fresce din
sec V – VI d.Hr. .
Distrugerea
templelor dupa invazia hunilor, apoi cupatia musulmana a determinat pictorii
indieni sa opteze pentru miniatura.
Reprezentate mai
ales de Scoala de Pictura din Rajputana.
Miniatura
permitea realizarea detaliilor fine precum episoade mitologice ca cele din
Mahabharata sau Ramayana.
Arta indiana are
cateva caracteristici care o fac unica printre toate artele:
-
considerata
ca fiind daruita de divinitate nu era un scop in sine ci un mijloc de
recunoastere al adevarului
-
estetica
artei indiene urmarea realizarea recrearii Universului si stabilirea
contactului intre individ si Univers.
-
Era
un model de ascensiune spirituala.
-
Ca si
filosofia arta indiana nu mizeaza pe cunoasterea naturii ci pe importanta sa in
viata individului.
-
Nu
cauta asemanarea cu lumea fizica, prim simbolism realizand adevarul spiritual.
-
Arta
indiana nu exprima personalitatea artistului deoarece acesta este integrat
traditiei si canoanelor tehnice ale profesiunii lui practicand o arta
figurativa, lipsita prin simbolismul ei de realism.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu